torsdag 13 januari 2022

Webbinar 7 mars kl. 19

Idag har det äntligen blivit klart med vem ska komma till vårt första webbinar. Henrik Wiman heter han och är psykolog, föreläsare och projektledare. Henrik har ett Instagram konto där han lägger ut tips och råd på ett lättsamt sätt hur man kan göra för att må bättre psykiskt. Hans konto heter psykologenhenrik. Så här skriver han om sig själv på Instagram:

Henrik Wiman, leg psykolog i Uppsala. 30 år gammal och har bott i Uppsala nästan hela livet. Skyller på dålig fantasi och bra studentpubar. Jag har överlevt cancer två gånger, bägge som tonåring. Det har gett mig en del ärr, men även andra perspektiv på livet. Jag har dock märkt att trots att man varit med om något sånt så är det lätt att man börjar ta saker för givet, så även där har jag saker att jobba med. 

Var jobbar du?
Jag jobbar inom primärvården och har gjort det nästan hela yrkeslivet. Trivs riktigt bra!

Varför startade du detta konto?
För det första för att jag märker att folk mår dåligt. Livet är inte alltid lätt. Vissa saker behöver vi acceptera medan andra saker kan vi göra något åt. Det är där jag kommer in i bilden. Om fler kan lära sig om hur psyket fungerar så minskar vi risken för framtiden psykisk ohälsa och på sikt skapar ett mer välmående samhälle. Det vill jag bidra till.

För det andra så tyckte jag att det saknades praktiska råd kring hur man kan förbättra sitt psykiska mående. Ibland behöver man något konkret att följa steg för steg. Ibland behöver man komma till insikt om sitt mående, vilket kan vara nog så viktigt. Jag vill bidra med bägge. Jag hoppas kunna ge dig nya perspektiv på ditt mående samt enkla, konkreta, verktyg för att ta dig vidare.

Är detta terapi?
Nej. Detta konto är bara generella råd. Jag kommer ej heller ge något som kan liknas vid psykologisk behandling via denna Instagram. Allt jag säger ska endast ses som råd. Om du känner att du behöver mer hjälp så rekommenderar jag att du vänder dig till din vårdcentral eller digitala vårdgivare. 

Jag har bett Henrik prata utifrån sina erfarenheter av att ha varit sjuk under en väldigt känslig period i livet - tonåren. Hur hanterade han att vara beroende av sina föräldrar under den här tiden? Förändrades relationen till föräldrarna? Hade han dödsångest och hur hanterade han den? Vilka erfarenheter tycker han att han fått med sig vidare i livet. Sedan kommer han också dela med sig av sina tips och råd.

Hoppas du vill vara med och lyssna på Henrik och ställa frågor till honom den 7 mars kl 19. Håll utkik efter evenemanget på RfCFs Facebooksida.

#psykologenhenrik #riksförbundetcystiskfibros #arvsfonden #sensus #cystiskfibros #primärciliärdyskinesi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I kväll kl. 19-20.30 är RfCF-chatten öppen för sista gången. Efter det så upphör chatten att finnas som RfCF:s stödfunktion. Likaså med anhö...